Bible              Články       Pointa       O překladu       Odkazy       Kontakt   


PRETERISMUS 4: The Art of Revelation (Umění knihy zjevení) – Jonathan Welton

Vždycky jsem měla ráda knihu o historii církve, Žena jedoucí na šelmě od D. Hunta. A bylo mi jasné jako facka, že ta žena na šelmě ve Zjevení je Řím a přesto vlak nejede.

Už před časem jsem poslouchala Jonathana Weltona na webu nove-stvoreni.cz a občas jsem si četla něco na sozo.cz, ale přišlo mi, že koncept je zajímavý, ale detaily nesedí. I když… Welton mě poprvé dostal s tím, že Nero měl na tržnicích sochy (myslela jsem, že jen v Římě, ale v knize uvádí po Malé Asii), kterým lidé museli obětovat, aby mohli jít kupovat a prodávat a když obětovali, mázli je popelem na ruku nebo čelo, aby si je označili. Teorii, že byl Nero šelma, na kterou sedí obě uváděné varianty čísel 616 nebo 666, jste už možná zaslechli. Tak tolik všechny ty čipy a znamení šelmy.

Teď jsem si konečně pořídila Weltonovu knihu a zase mě dostal. Žena sedí na sedmi kopcích, ale těch sedm kopců je těch sedm hlav té šelmy. Ta šelma souvisí s těmi sedmi kopci, ne ta žena. Sedm kopců má Řím a Řím je ta šelma. Prosté a možná to víte, ale já si toho nikdy nevšimla. S brýlemi D. Hunta jsem vždy brala tu ženu jako město na sedmi kopcích, tj. Řím a katolickou církev.

Welton v knize uvádí spoustu věcí, ale zmíním jen něco, co mě zaujalo. Vysvětluje, že tehdy se psalo stylem 1 2 3 4 3 2 1. Centrum sdělení je uprostřed a oddíly 1-1, 2-2 apod. mají jisté paralely. Třeba sedmi církvím Ježíš zaslibuje věci, které jsou pak naplněné na konci (dám ti jíst ze stromu života a tam je pak ten strom apod.)

Oddíl o velikém městě, který je Jeruzalém v k. 16 souvisí s nevěstkou na šelmě, která je veliké město. Navíc svitek, který Ježíš drží vypadá prý jako rozvodový certifikát. Po rozvodu (kvůli nevěře nevěstky) se starým Jeruzalémem může být svatba s tím novým – najednou má logiku, že nový Jeruzalém a nové nebe a země jsou také jen symboly. A proč má symbolické město rozměr? Je zajímavé, že je to vzdálenost Říma a Jeruzaléma, ač mi ta symbolika úplně jasná není.

Také mě zajímalo, jak si poradí s těmi dvěma chlapíky. Pamatujete na ty otrhané chlápky ve filmech Left behind, kterým šlehá z pusy doopravdy oheň? Vysvětluje je jako Eliáše a Mojžíše, symbol Zákona a proroků.

Všechno to má logiku. Jsou jisté vnější indície, že kniha Zjevení byla napsána za císaře Nera a i Jan říká – pět králů bylo, jeden je a jeden bude na krátko – Nero, ta šelma, byl v té době a poté přišel na pár měsíců Galba.

Všechno mi to najednou do sebe zapadlo. Stačilo pochopit, ke komu patří těch sedm kopců.

Nejraději bych tu knihu přeložila a vydala, ale to bych se musela rozkrájet. Ale třeba jednou….

Další článek: PRETERISMUS 5: Závěr