Nepekelná Bible - Nový Zákon
Matouš, 13. kapitola
- Toho dne Ježíš vyšel ven z domu a sedl si u moře.
- Shromáždily se k němu davy (lidí), takže vstoupil do lodě, posadil se a ty davy stály na břehu.
- Mluvil k nim mnohé věci v a podobenstvích a říkal, „Hle, rozsévač šel ven, aby zasel.
- Jak sel, některá semena padla podél cesty a přiletěli ptáci a sežrali je.
- Jiná padla na skalnatou zem, kde nebylo moc hlíny a ihned vyklíčila, jelikož zem nebyla hluboká.
- Když vyšlo slunce, splálilo je to. Protože neměla kořeny, uschla.
- Jiná padla mezi trní. Trní vyrostlo a udusilo je
- a jiná padla do dobré půdy a přinesla úrodu, některá stokrát tolik, jiná šedesátkrát, jiná třicetkrát.
- Poslouchejte mě, vy, kdo máte uši."
- Učedníci přišli a řekli mu, „Proč k nim mluvíš v podobenství?“
- On jim odpověděl, „Vám je dáno znát tajemství Nebeského království, ale jim to není dáno.
- Neboť ten, kdo má, tomu bude dáno a bude mít hojnost, ale kdo nemá, od toho bude odňato i to, co má.
- Proto k nim mluvím v podobenstvích, protože se dívají, ale nevidí a poslouchají, ale neslyší ani nerozumějí.
- Na nich je splněno proroctví Izaiáše, které říká, 'Sluchem budete slyšet a určitě nepochopíte, zrakem budete hledět a určitě neuvidíte:
- protože lidská srdce ztučněla, jejich uši sotva slyší a zavírají své oči, jinak by možná by možná mohli očima vidět, ušima slyšet a rozumět ve svých srdcích a obrátili by se a já bych je uzdravil.'
- „Ale požehnané jsou vaše oči, protože vidí a vaše uši, protože slyší.
- Myslím to vážně, že mnozí proroci a spravedliví muži toužili spatřit věci, které vidíte vy a neviděli je a slyšet věci, které slyšíte vy a neslyšeli je.
- „Poslouchejte tedy, co znamená podobenství o rozsévači.
- Když někdo slyší slovo o Království a nerozumí mu, ten zlý přichází a vytrhne to, co bylo zaseto do jeho srdce. To je to, co bylo zaseto podél cesty.
- To, co bylo zaseto na skalnatou zem, to je ten, kdo slyší slovo a ihned ho s radostí přijímá,
- nicméně nemá v sobě kořen, ale vydrží jen chvíli. Když kvůli tomu slovu přijdou těžkosti nebo pronásledování, ihned odpadne.
- To, co bylo zaseto do trní, to je ten, kdo slyší slovo, ale starosti tohoto věku a klam bohatství udusí to slovo a stane se neplodným.
- To, co bylo zaseto do dobré půdy, to je ten, kdo slyší slovo, rozumí mu, kdo zaručeně přinese úrodu, někdo vynese stokrát tolik, jiný šedesátkrát, jiný třicetkrát.
- Předložil jim další podobenství a řekl, „Nebeské království je jako muž, který zasel na své pole dobré semeno,
- ale když lidé spali, přišel jeho nepřítel a zasel mezi pšenici koukol, a pak odešel.
- Ale když vyrostly klasy a ukázala se zrna, tak se objevil i koukol.
- Služebníci pána domu přišli a řekli mu, 'Pane, copak jsi nezasel na své pole dobré semeno? Kde se vzal ten koukol?'
- On jim řekl, 'To udělal nepřítel.' Služebníci se ho zeptali, 'Chceš, abychom šli a vytrhali ho?'
- Ale on řekl, 'Ne, abyste snad, kdybyste trhali koukol, nevytrhali s ním i pšenici.
- Nechte oboje růst až do žně a při žni řeknu žencům, „Nejdříve shromažděte koukol a svažte ho do svazků na spálení, ale pšenici shromažděte do mé stodoly.'"
- Předložil jim další podobenství a řekl, „Nebeské království je jako zrnko hořčičného semínka, které člověk vzal a zasel na svém poli,
- je rozhodně menší než všechna semínka. Ale když vyroste, je vyšší než byliny a stane se z něho strom, takže ptáci nebeští přilétají a nocují na jeho větvích."
- Řekl jim jiné podobenství. „Nebeské království je jako droždí, které žena vzala a dala do tří měřic mouky, a to prokvasilo vše.“
- Ježíš říkal davům všechny tyto věci v podobenstvích a bez podobenství jim neříkal nic,
- aby se naplnilo vše, co bylo řečeno prorokem, který řekl, „Otevřu svá ústa v podobenstvích, budu vypovídat věci skryté od založení světa."
- Pak Ježíš poslal davy pryč a šel do domu. Jeho učedníci k němu přišli a řekli, „Vysvětli nám to podobenství o koukolu v poli."
- Odpověděl jim, „Ten, kdo rozsévá dobré semeno je Syn člověka,
- pole je svět a dobré semeno jsou děti Království a koukol jsou děti toho zlého.
- Nepřítel, který je zasel, je ďábel. Žeň je konec doby a ženci jsou andělé.
- Tak jako je koukol sebrán a spálen ohněm, tak to bude i na konci této doby.
- Syn člověka pošle své anděly a oni vyberou z jeho Království všechno, co způsobuje hřích a ty, kdo jednají zle
- a uvrhnou je do ohnivé vypalovací pece. Tam bude pláč a skřípění zubů.
- Pak budou spravedliví zářit jako slunce v Království svého Otce. Poslouchejte mě, vy, kdo máte uši.
- Nebo jinak, Nebeské království je jako poklad, ukrytý na poli, který někdo nalezl a schoval. Má z toho takovou radost, že jde, prodá všechno, co má a koupí to pole.
- Nebo jinak, Nebeské království je jako obchodník, který shání kvalitní perly,
- a ten objevil jednu perlu velké hodnoty a šel, prodal všechno, co měl a koupil ji.
- Nebo jinak, Nebeské království je jako tažná síť, která byla hozena do moře a chytily se do ní ryby všeho druhu,
- když byla plná, vytáhli ji na břeh. Sedli si a ty dobré dali do nádob, ale špatné vyhodili.
- Tak tomu bude i na konci doby. Andělé vyjdou a odddělí zlé z prostředku spravedlivých
- a uvrhnou je do ohnivé vypalovací pece. Tam bude pláč a skřípění zubů."
- Ježíš jim řekl, „Rozuměli jste tomu všemu?“ Odpověděli mu, „Ano, Pane.“
- Řekl jim, „Proto každý učitel zákona, který se stal učedníkem v Nebeském království, je jako muž, který je majitelem domu a přináší ze své pokladny nové a staré věci."
- Stalo se, že když Ježíš skončil tato podobenství, odešel odtamtud.
- Přišel do svého vlastního kraje a učil v jejich synagoze a oni byli ohromeni a říkali, „Kde vzal tento muž svou moudrost a (jak to že dělá) tyto mocné činy?
- Copak to není syn tesaře? Nejmenuje se jeho matka Marie a jeho bratři Jakub, Josef, Šimon a Juda?
- Nebydlí tu všechny jeho sestry? Kde ten muž přišel ke všem těmto věcem?"
- A (dívali se) na něj podezíravě. Ale Ježíš jim řekl, „Prorok má úctu všude jinde, než ve své vlastní zemi a svém vlastním domě."
- Neudělal tam mnoho mocných činů kvůli jejich nevíře.
|