|
||
Nepekelná Bible - Nový ZákonMatouš, 0. kapitolaEvangelium podle Matouše - úvodní slovoKdo, co, kdy, kde, jak a proč? Autorství je přisuzováno Matoušovi nikoliv na základě údajů v textu, ale na základě velmi rané církevní tradice. Datace se uvádí mezi roky 64 – 90. (K tomu bych poznamenala, že jakmile je v knihách něco prorockého, tak nevěřící badatelé se snaží dataci posunout za danou událost, zde po roce 70 kvůli pádu Jeruzaléma.) Takže, kdo a kdy není úplně jasné, jako „kde“ uvádí Keener oblast Syropalestiny. Zajímavější je jeho poznámka, že tehdy se knihy nepsaly nutně chronologicky, ale i tematicky, jako Matouš. Události z Ježíšovy služby na sebe tedy časově nenavazují. Udává se, že Matouš uspořádal knihy do pěti oddílů jako paralelu k pěti knihám Mojžíšovým. Tématické dělení:
Na tohle občas narážím při hledání paralelních textů s Markem a Lukášem, že v Matoušovi je to takové „rozházené“, tak tohle je důvod. Obecné informace čerpám z knihy IVP komentář k dobovému pozadí Bible (C.S.Keener) Překladatelské problémy a odlišnosti NB oproti ostatním překladům Hlavní věty, přeložené jinak, jsou tyto: 13:39 Nepřítel, který je zasel, je ďábel. Žeň je konec doby a ženci jsou andělé. (aion vyjadřuje konec času, ne konec světa, i když na druhou stranu opis život budoucího světa oproti opisu život budoucího věku má svou logiku a někdo tak překládá verš 25:46) 24:3 Když si sedl na Olivetské hoře, učedníci za ním přišli v soukromí a řekli: „Řekni nám, kdy se tyto věci stanou? Jaké bude znamení tvého příchodu a konce doby?" 23:33 Vy hadi, vy potomci zmijí, jak uniknete soudu v údolí Hinóm? (zde i jinde: Gehenna je jen přepis výrazu údolí Hinóm, není to peklo.) 24:14 Tato Dobrá zpráva království bude hlásána po celém obydleném (římském) světě na svědectví všem národům, a pak přijde konec. (oikoumené není celá planeta Země) 25:46 A tito půjdou do nápravného trestu budoucího věku, ale spravedliví do života budoucího věku.“ Ke všem těmto problémům naleznete více článcích. |
||
|